· 

DNEVNIK Z ITALIJE - sedmi dio


Najbolje je Dnevnik početi čitati iz početka! Vidi OVDJE!


Ovo je je sedmi dio dnevnika kojeg je Rajka Poljak napisala krajem rujna i početkom 2013. a isti se bazira na iskustvima koje je autorica skupljala za vrijeme realizacije 8. SPIRALNOG KANALA u blizini Assisija, Italija. Mali dio uvoda u ovo štivo je bilo premijerno predstavljeno zagrebačkoj publici u okviru I. gornjogradskog književnog festivala čitano od same autorice 12. listopada u svratištu "Cinkuš", Mletačka 9. Tamo pročitan tekst je objavljen i u Zborniku festivala - ISSN 1849-1413. O Rajkinom nastupu u Zagrebu izvještavalo se u obadva dnevna lista u Liechtensteinu kao i u "Večernjaku".

S v e t a   n e d e l a

 

Poklem meditieranja i fruštuka, sem se mam prijela igle i konca, gdaj mi je došla na puomet jena zastrašujuča misel: jezušimarija, za petranbuožih, pak denes je sveta nedela. Na svetu se nedelu ne smeju vršiti nedela. kak na primer: rovati po zemle, prišivati neke z iglu i kuoncem osobite je vu nedelu pogrešne delati. Zmislila sem se tega, jerbo mi j moja babica, naviek da me vidla z iglu i koncem da si očem prišiti kakvuga gumba pometne govorila: aj si ti male bedasta, buš si poumet zešila, same ti šive na svetu nedelu. I viš ti vrapca, nigdar sem babicu nije posluhnula, kaj ona stara bedača zna. Nu, kak je ove bil specijalni posel, specijalne vu zemli, pak još i specijalne žele, misljila sem si da je tega bolše za pondelek ostaviti. Na te bi mi moja babica rekla: Gdou se dobre zna spričati, slobene i v cirkve – perdne.

I tak sme Vladek i ja, sami sebi dali – fraj. Kamera oko vrata, pak vu Asisija. Ovega puta, nesmo srljali kak ovce vu megli, osobite sme odlučili izbegavati onu Basiliku Francekovu, v šteroj su črni fratri na zidi namrčeni. Vladek nie poznati same po tem daj se fort zgubi da nekam dojdeme, poznat je i po tem da naviek sparkiera avto tak daleke od cila da ga poklem z miličniki morame iskati, negda i vatrogasci priskočiju vu pomoč. Niti ovega puta ne napravil iznimku. Cil nam je bil baš na samemu verhu Asiškuga brega – steršal je v zrak i mogel si ga videti ze sieh strani – otkudek gedek da prihajaš. Zate je Vladek, našega avteka sparkieral čist deljem, pri samemu korenu brega, če se tak more reči. Objašnene je bile jednostavne: videl sem vjutri na fejsbuku da je denes svecki dan pešačenja, pak bume male nogice pretegnuli. Bila sem dobre vuole, pak sem naivne pristala na te bedasti predlog. Zgledale je kak da moreš plunuti na tega verha, po imenu: Rocca Maggiore. Zbog Rocce sem skerem roknula, krepnula, dušu spustila. Vladeku su tega jutra nekakšnem čudem, si instinkti bile vuklučeni. Našel je jenuga puta do verha šteri zgledi nišče več ne kouristi. Putec je cikcakal čez masljinike, hiže, i vočnake, i prilične je bil zaraščen vu drača. Bil je baš kak se šika divli i napuščeni. Nigder birtije, ristorantea, ničega gde bi si čovek suhuga jezika sled teškuga uspona mogel male namočiti. Same mi i napuol divla priroda, milina jena. V jenomu sem času štiela ružđiti razne svece i vrage peklenjske, ali sem se zmislila da je ipak sveta nedela na svetu bi rekli mestu, pak sem pak jezika zagrizla. Šklocali sme do verha z kamera, saki svoju, i uverlive glumili jen drugemu kak uživame. Mogel bi nas i gospon Kusturica za naturščeke angažierati, tak sme dobre glumilji. Za jenu vuru, a morti i več, bili sme več na samemu verhu. Zidine i kule kamene steršiju zrak, na ulasku nas lubežliva gospica vu turističke sobice izvesti da jedini ristorante šteri vu te divline egzistiera još ni aperto, bi se rekle – otperti. A zde sme več nie bili same gerde žejni, bila nam je i potrieba. Nadobudne Vladek krene tipa pred ristoranteom ljudski, ponizne i nadasve skrušene  zamoliti: Toilet pliiiiz, prego? Niente? Prego sinjore, molto, molto sila pisat. Niente, niente. Doli pisaj u grad se verni. zaperto, zaperto. Okrenul nam je pleča i molto zalupil z vrati. Ovdi pisala ne bute. E tuj sem grdo zgrešila, jer sem pomislila, e pizzz... ti mat... daj bog dragi da se upišal vu gače još tega večera. Kaj sme mogli narediti? Šteli sme videti tega Rocca Maggiore pod saku cenu, pak i pod cenu poscanih gač i suhih jezikov. Tak sme se zaputili vu torna šteri nam se pervi sprečil na putu. Vujdeš vu polukmicu, pak se popikneš na železnu štengu, počakaš male, pak vidiš još par takvih štengi kak se h vidu spirale nekam na gere rievleju. Spirala nam je mam zaleta dala. Gdaj sme došli na pervi plato, sme vidli pak takvu spiralu, pak još jenu, pak još jenu. Do verha torna mi se čist vu nore glave zavertele, nes znala gde sem je, a bormeš ni Vladek. Pak sme našli napisa na šterem sme čak i na nemščine mogli razumne i lepe prečitati da sme zde na verhu severnezapadne kule i da štenge po šterih sme došli pred jezer let ni bile. Bil je pokretni most, šteri se zdigal na saku sumnivu pojavu, nigdo ni mogel same tak vu tu tverđu upasti, nepozvajni ili nepoznati. 

Gdaj sme vun zišli, pukel nam je pogled na celi kraj. Milina jena. Sme pozabili i na prepujnene mehure i na žeju. Lepe, lepe, da bi čovek reč rekel. Zate sme same čkomeli i šklocali. Gdaj sme se spram dol spustili, sme zagledali jena vrata, a na njem napis da čez tega zida tverđe moreme dojti vu drugu, još višu kulu. Ma gdo bi odolel? Ni pisale da je zid čez šteri vodi te uski prolaz (kak krtinec) dugi ciglih 105 metri – tou je pisale gdaj sme zašli na drugu stran, na drugu kulu. Od same pomisli da je jedini izlazek z nje, skočiti jeno 50 metri ili nazaj čez tega kertinca iti, mene se stisnul kraj onega mojega debeluga. Pak sem uspešne odglumela kak sem kul i kak se nič ne bojim. Hitila sem pogleda okoli, ne po okolini, nek na još jeno par naivcov i prečitala jim vu očmi istu onu stravu štera je mene vu kandže zela. Kaj sem druge mogla, neg zvierati okoli i diveti se lepom pogledu. Veter je tak puhal da mi se činile da bu mi glake z ruk i glave odnesel. Pogled je bil fakat lepi, velelebni. I o tem nič drugaj nemam za reči. Beži nazaj. stuopetmetri. Činile se još dujžeše gdaj sem znala metražu. Fala ti dragi bogek, zišli sme z tega kertinca naposletku vun, a ja sem se same sebe zarekla da več vu nepoznata vrata ne bum glave rievala. Poklem sme se se jene popeli i na trejtu tvrđu, i to same zate kaj sme tak tvrde glave da nečeme priznati da nam je dosti tega. Spust je bil baš po naše mere. Pre sega sem zagledala da je onie ristorante aperti. Divle sem pogled hitala da najdem spasonosnuga sanitarnuga čvuora. Nigde ni za liek. A Vladek? On se demonstrativne i totalne tverdoglave otputil nadol, spram grada. Kaj si ti ponorel? Ojdi sim, viš da je aperto, moreme se fine isprazniti, če trieba bume i kavu spili. Ma ni mertev, k tomu lopovskomu mafijašu nečem niti pišat iti. Kaj mi je drugega preostale, nek pak zatomiti svoju želu za gromoglasnem kletvam, stisnuti noge pak naduol. Mislim da nesmo več od tri minute, na sreču, hodili, daj nam se na ograde kamene, opletene zelenjavu ukazal tak liepi napis, kak da vu raja vodi: Bar Giardino San Lorenzo. Ne, ne i ne, ne mrem veruvati. Takev blagoslov, takva lepota. Tak liepi šekriet su naredili vu tem Vertu. Poklem sile, sme se blažene smešili, olakšani seli i sporučili kavice i vodice. Vladek je opijen lepoutu Giardina odlučil odrešiti kesu, pak da nam je lubežliva okrugla praf Talijanska gazdarica donesla pijaču, je zaprosil da i jelovnike pridonese. Baš sme lepe ogladneli poklem onakvuga uspona i sieh onieh štengi. A bile je neke i od pretrplenoga straha. Čovek se veseli kaj je još žif. Nigdar ne znaš s tem stari zidina gdaj bu se štera odlučila zrušiti.

Vladek je poručil Tortelini al pomodoro e basilico, a mene je zavela Torta al prsuto e mozzarela. Ta torta ni slatka, to je kakti najpoznateša verst kruha vu Umbrie. Zgledi kak male depše teste za picu, i uglavnem je fine. Vladeku je šjora od Giardina pervomu donesla negovo sledovanje. Drugač se tuoga nemre nazvati. Sledovanje. Sledovanje je bile vu originalnemu viniluplastike, kak je gedek vu tvornice Via Col Gusto  - zameržlene. Časna reč če lažem, naj strela boža vu me pukne. Čelavi gazda – kuhar je smeknul z sledovanja poklopec, zgrel, prikeljil te na plastični tenerek kak za ukras, uz te plastična vilica pak tebi Vladek dragi bon apetit. Vladek je po pervi putek ostal bez reči. Ne mogel veruvati očiem, ne same svojem, neg ni mojem. Ja sem same ziehala kak riba na suhem, pak sem zela mobitela i sledovanje fotografierala. Jerbo sem mam pomislilja da tega nekomu poviedam, ne bi mi veruval. Jerbo ni ja niesem veruvala vlastitem očmi. Onda me zgrabila kanžđa čeljična praf za serčeke daj sem se zmisljila da moje sledovajne tek trieba dojti. Štiela sem pobeči. Vladek mi nie dal. Muljec, hrabre je pervoga tortelina porinul vu gubec. Gledal me revne vu uoči i rekel kak nije loše. Gdaj on tega meni za neke moje jele veli, ja sem sigurna da nič ne vela. Gledel me ravne i dalše vu uoči i žvakal i žvakal... Vu tem tega došle je i moje sleduvanje... Tuorta. Tuorta je zgledala pristojneše, makar iste na plastičnjaku servierana. Bojažlive sem zagrizla, a želuček mi se momentalne pobunil. Osetila sem kak mi navire ona posebna verst sline, kaj najavluje same jene: rigoleto. Prijatelski sem rekla Vladeku, mmm, nije loše, oš probat? Narafski da je popušil provokaciju, mam je zagrizel mamec, pardonček, tuortu. E to je bila iskrena reakcija. Potrošil je glumačke umeče na svoje torteline, pa gda je zapičil zube vu moju tuortu nič mu druge ni preostale neg da ogorčene konstatiera: ove je odurne, nejestive, naj tega jesti. To sem od nega pervi put doživela. Jer da je on lačen, more zbilam sakuga dreka pojesti. Ovega nie mogel. Nies ni ja. Pak je kamera šklocnula, prikuplane dokaza za nevernike.

Platili sme tega, kak i saki bedaki, same je Vladek, uputil usmenuga prigovorja za moju nepojedenu tuortu. Naime, torta ni bila ni do kraja kak se šika odmerznuta, kamoli spečena. Da je meni onda neki uličar ponudil našuga čevapa z rubelja, ja bi mu petu kušnula. Nigdar, nigdar pak ni onda, nem pozabila lepoga šekreta, Giardina San Lorenza i sledovanje za naivce. Ne mre se povezati, tak lepe vređeni vrt, restoranček kak bombonček, a oni nutri namesto rajske hrane servijeraju sledovanja za vojsku, morti još od drugoga svetskoga rata zaostala.

Tuo me je gerde rescufale. A ni tu bil kraj. Gdaj sem se zmisljila gde se moj prekleti umetnik sparkieral, došle mi je da mu levuga vuha odgrizem. Nis tega naredila, same sem jezika vlastitoga pak pričvrljila. Gdaj sem poklem pol vure našla duhovnoga mira, sem čist stihuga prešepetala: vozi vu supermarket. Bum nam neke poštenuga skuhala.

V svoje gladi i naive, pozabila sem kak se moj Vladek slabe znalazi vu nepoznatem prostorju. Na meste da krene vu dolni, nizinski del Asisija gdje je bil te veliki, jedini otperti štacun na svetu nedelu, Vladek je, povlečen skritim, ali jahkih silam, skrenul vu sami center, točnejše zaderbužil je ravne vu Via San Francesko, pešaku zonu. Ne zna se, gdou se več čudil, mi vu avtu, kaj nemreme nikak skrenuti nikam drugam, ili pak človečji mravinjak vujne na Vie. Kak se mogle videti, tuj su smeli same stanari sparkierati. A naša lepa črna registracija s poznatem FL je fejst otskakala od tieh domačih. Ne znam šteri je to svetec uz Vladeka bil, zgledal  je mirne, nie čak ni bogega zezival na onie svuoj način. Nič nie preklel, mi se vidi da je od silnega srama i tega pozabil. Mene je iste bile sram, pak sem siem vunjke pokazivala da nesem ja z njim. Usput sem gledela, s knedlinem vu gerlu, gdaj bu nam zapaftal karabinier z palicu. Tega se iste nie zgodile, zgledi da na svetu nedelu ni oni ne delaju. Premerili sme Via San Francesko s kraja na kraj, točnejše, sveti Vladek nas je dopelal ravne na Plaza del Comuna, bi se rekle na glavni Terg.  Jedina vulica šteru je uopće mogel skrenuti, bila je paralelna z Via svetoga Franceka, vu smeru ze šteroga sme gljih dogmizali. Aj triebam uopče reči, da je i ona bila – pešačka zona?  Tuj se zde Vladek zmisljil onieh svojih najdražeših kletvi, pak jih je obilate nucal, na moju veljiku žalost. Se jene, ni vu tej nie bile ni jenuga miljeka, da ga za zdravliče privpita. Gdaj sme se konačne zvlekli vun, je Vladek počel kričati i jujuhkati kak da sme vu svati. Gdaj sem pitala kie ga vrak goni, je slavedobitne rekel: A gdoj se još z tem more preštimati – prepeljal sem se po zabrajnene zone. Jesi igrač, sem si misljila. Od jada, nis mogla ni pregovoriti.

Poklem tega, nekšnem čudem nesmo ni jemput do štacuna puta zgubili. Od glada i sekakvih bludnih mislji, oči su nam preveč zejale, pak sme pokupuvali sega kak da ideme na mesec dan vu pustoš. Tega svetuga nedelnuga predvečerja dišal je z naše kuinice krumperek na putru i poliehke se pekel vu pravem šporetu na derva, diečas sem napacala svinjsku vratinu i krmiče z češnakem i nekih svojih tajnih zestojki, pak su se dišeči krčkalji na maslu. Preferieram puter vu kuine, otkak me jen Francuz presvietlil i otkril mi tri tajne francuske kuine (šteru izuzetno cenim): empak tri tajne su: 1. puter, 2. puter, 3. puter. Mladu šalaticu sem jake pažlive i nežne oprala i začinila z male maslinovuga vuoljejiča, aceta i meda, tek male posoljila. Liehka i friška je bila kak melem za rane. Nie zdej da se falim, ali tuo je od pondelka bil pervi kak se šika uobed. Punu kuostrolu krumpereka sme očistili do zajdnuga, mesa je još za drugi dien ostale. Mouram biti samekritična, mese mi iste nije bile mehke kak putrek, ali pravdam se, jer ne po propisu par vur vu mojem tajnem pacu odležale. A kak se vidi, su nam vu supermarketu iste male starešu svinju podvaljeli.

Gdaj sme se poklem Marinčike požaleli kakšnega sme sledovanja dobili za jesti ona je same zakimala z glavu z negodovajnem, pak nam rekla: je istina je, ovdašni ludi su jako neprosvečeni i radi turistem podvaljujeju škart i nič koristi jelo. Zate budete jako pažlivi gdaj naručujete. Tega je bormeš bile pune lehše preporučiti, neg se tega deržati gdaj vu želucu zakruli, a jelovnik na talijanščine.

Spustila se skerem i večer. Vujne je najempudek nastal fljojs. Puhale gerde, kak da negder ober nas pijavica divlački verti svojuga repa, zlejal je gusti debeli dežđ takvu snagu da sem se ja splašila za našuga kanala. O kerpicah štere sem našila, nes mogla ni misljiti. Gdaj je vudril te pervi gerdi nalet, poklem se zmienšale, ali je bormeš na mahe pak curele i močile. Nie več za tu svetu nedelu bile ni govora da bi ja neke mogla oko svojih lepih žela i kerpic napraviti. Se je bile vu božih rukah.

Znuždene sme se povliekli vu sobu. Zaspali sme iste tak, znuždene i zmeržlene, kak dve žvače sme se stisnuli.

 

Nastavlja se...

 



Kommentar schreiben

Kommentare: 0