· 

DNEVNIK Z ITALIJE - deveti dio


Najbolje je Dnevnik početi čitati iz početka! Vidi OVDJE!


Ovo je je deveti dio dnevnika kojeg je Rajka Poljak napisala krajem rujna i početkom 2013. a isti se bazira na iskustvima koje je autorica skupljala za vrijeme realizacije 8. SPIRALNOG KANALA u blizini Assisija, Italija. Mali dio uvoda u ovo štivo je bilo premijerno predstavljeno zagrebačkoj publici u okviru I. gornjogradskog književnog festivala čitano od same autorice 12. listopada u svratištu "Cinkuš", Mletačka 9. Tamo pročitan tekst je objavljen i u Zborniku festivala - ISSN 1849-1413. O Rajkinom nastupu u Zagrebu izvještavalo se u obadva dnevna lista u Liechtensteinu kao i u "Večernjaku".

T o u r e k

 

Kak se več more znati, sunčece presvietle najlepše svietli i greje poklem diežđa.

 

Tak je bile i tega jutra. S čiem sem oči otperla vidla sem tega sjaja čez uokne i znala sem da bu lepe. Pred nami je bil dien napet kak puška. Šteli sme još jenuga izleta vu Asisija sikak nerediti, a bormeš h večerku, baš kak se šika, po običaju Hiže, svojuga dela prezentierati.

Pak sme pometno napravili plana kaj bi šteli videti: Porcijunkulu vu Cirkve Santa Marija degli Angeli. Zapraf su tuo dvie Cirkve, Porcijunkula je mala, liepa kak kapielica, tuj se sveti Francek moulil a pri nejne je blizine i vmrl 3.listopada 1226. leta gospojnuga, pak su poklem oko te male, zgradeli jenu veljiku, pompoznu, Svete Marije anđelske. Poklem tega sme šteli obiti Santa Croca – pečinu vu štere je Francek bogeka moljil i meditieral, pak cirkvicu Svetoga Damjana i cirkvu Sv. Klare. 

Startali sme slabe, skerem bi se usudila reči, po našem običaju. Našli sme parkinga gljih pri same Cirkve Svete Marije anđelske, pak nas je simpatični, alji nemilosrden prodavač povrča i tiketa za parkinga izvestil da se morjeme tuj parkierati same jenu vuru. Vladek i ja sme se zaverenički pogledali pak v misel jednak pomisljili: pak kaj bi jenu vuru vu jene cirkve gledelji. V kakšne sme zablude bili tega uonda niesme znalji. Več pred ulaskem sme nekak zaderveneli. Takšna sem vrata još bormeš ni na jene cirkve nie vidla. Zrezbarjena z rukami pravih majstorof svoga zanata,a gere na verhu svetlela je na sunčecu gospa Marija, i bormeš je se ta zlata rubača fejst šikala. Sme okoli Cirkve obilazeli kakti mačka okoli miša i škluocali. Ondak sme nutru zašli, a tam dalše ravne pred nami je bila ta mala cirkvica-kapieljica Portiunkula. Nes ja nič o nje znala, nes ja nič ni očekivala, nes ja nigdar niti preveč po cirkvah zverala, a bormeš sljinila sem nie nigdar. Kaj se tuo zgodile, če znam objasneti. Morem same, verne povedati kaj mi se zgodile. Kak sem čez tu veljiku spram male dohajala, najempudek su me suze obljejale. Nes ja plakala, nes ridala, niti tuljila. Jednostavne su mi suze curele kak onie dežđ večerku prije. Nies je mogla nikak zaustaviti. Na kaj sem tuo nabasala nie mi bile jasne. Sramečki sem glavu prignula pak pruobala lica zbrisati, pak sem nekak z krajičkem oka vidla nuovuga čuda – Vladeku su iste suze curele. Nič mi nie bile jasne. Im sme nie niti on niti ja nikakovi vierniki, niti se prepuščame vierničkem transem. Mi sme pri misije kopajna kanala, same male navernuli da vidime slikarije toga doba i tuo več na muoj neg Vladekov nagovor. A zde tu kak dva upitnika stojime i suze prelevame. Vu par minut sme se nekak zgubili vu drugemu vremenu i pruostoru. Gdaj zde, z odmakem od par den premišlam kaj je tuo mogle biti, pomaže mi gospon Yung i negva teorija o kolektivne svesti. Gdaj sem one pred par dane pomotala svoju potrošaku gruoznicu z kolektivnu sviesti, nie mi bile ni pri peti da bi na tak nekej mogla nabasati i tuo tak skerem. Same se tak same sebe morem pravdati. Če se pravdati trieba. Ili je te bile one Pole o šterem se navelike respisala pred par liet gospoja Lynn Taggart, ili zbilam na te Zemle postojiju takva mesta, gde čovjek dojde v dodira ze samem Stvoritelem? Jezušek Marija, same mi skačeju upitniki nad glavu, a ja sem nemuočna odgovora pravuga za se najti. Vu sakem slučaju, gdaj sme k sebe došli, sme začeli obilaziti okoli Cirkvu, dopale nam se makar nie tak načičkana z certanija kak ona Basilika Sv.Franceka, šteru je Giotto onak nafrigal. Saka nemu čast, meni su lepši beli, svetli zidi. Onda sme još videli jenuga kipa svetuga Franceka, šteri mi se videl i nie tak liepi, ali me začudile kaj na košarice spletene od pruča, šteru v rukah kakti derži, sediju dva bela goluba. Velim ja Vladeku na vuhe: jebte, pa gle ovie su na baterije. Vladek me bele pogleda i otšeče dalše. Ja kak znatiželna ameba nastavim lukati vu golube. Kak su tega neredili da zglediju tak živi? Vu te čas su se obadva stresli, onak zapraf su perje pretepli, pak si počeli klune klucati, baš kak da se kušujeju. Zapetrambožji, pak su oni živi da živeši ne mreju biti. Pa kak sem bedača mogla tega prevideti? Tuj sediju i nikam nečeju odleteti gdaj im ja pred klunem stojim? Pak sem još spuknula mobitela pak je šklocam. Premenili su puozu, kak da mi se namieščaju za slikanje, a niesu odleteli kak bi človek tega očekival. Tak sem se zaprepastila, da sem same triput šklocnula. Pak su mi demonstrativne okrenuli piške, dost si nas ometala.  Onda sem Vladeka same z ruku zezvala naj se vrne. Imel je kameru pri sebe, pak sem mu naredila naj je snimi, 2x po 8 sekundi  su lepe jen druguga kušuvali kak po naručbe. Nes tega mogla veruvati. Veliju da su fort tam. Kakef je popovski trik tuj, sem se vu pervuga časa pitala. Poklem, gdaj sem još tega čula, počele mi je biti čist normalne kaj su te tiči tam, brez straha od ljudie, i žele da nekam pobiegneju. Ak je kakšni trik vu igre, naj se puopi sramiju, ak pak nie – onda je tuo prave čude. Pak sme onda još pogledali verta z ruoža štere su one jempudek ostale bez ternja gdaj se Francek med nje hitil kak bi sebe samuga koštiguval. Niesu ga štele pikati pak su terne mam otpustile. I poklem nesu navodne zrasli. Kak sem gerdi skeptik, pak se pitam vu šteremu germu leži zajec. Iste se pitam zake sem tak teški neznabožec i zakej je tak teške vu čuda mi veruvati. A saki nam je den tak i tak spunjen s pune čudah razneh, same ih slabe primetime. Gdaj vidim ruožu kak lijepe cviete kre puta, sama od sebe, ona je jene čude. Pak poglej te sunce puonad našeh glav? Kaj tuo iste nije jene velike čude? Čudaj tega je vu prirode okoli nas čude, a mi slepi pri zdravi očmie nič ne vidime. 

 

Ja sem se pogubila vu te Cirkve skrouz na skruoz. Vladek je imel negde  vu nutrine narihtanu vuru da mu zezvoni poklem jenuga časa, kak je bil parking dozvolen na same uno ura, mi sme muorali z Cirkve za vrat nanuos pobeči. Sme same par suvenirof još berže kupili i bež berže da pauk ne odnese. Vu sakemu slučaju, bile nam je čudaj tega preveč.

 

 

Krenuli sme put Santa Croca, pečine, i narafski po starem dobrem običaju sme neke vremena potrošili jer sme se pak zgubili. Gdaj sme došli tam gde započine put, spram pečine, našli sme cirkvicu Sv.Damjana, šteru je Francek počel obnavlati gdaj je od samuga bogeka takvuga naloga prijel. Poklem je tekar skužieral da je ovie od nega vekšu žertvu iskal, a ne same da obnavla fizički jenu kapelicu. Dalše od te kapelice niesme išli. Vladek je trdokorne terdil da je tou Santa Croca, a ja sem terdila da se do Croce dojde poklem 45 minut pešačenja vu breg. Misljim da sem bila vu pravu, ali nesmo se uverili jer je vreme nekak prenagle scurele, a mi sme imeli same još cajta za skočiti 15 minut do Terzo Paradiso. Tuo je pak maslinik zasajen vu obliku osmice štera ima jenuga terbuha sriednuga – preveč. Dobre se videl te Paradiso z one gorne kule – Rocca Maggiore. Gdaj smo te Paradiso prenašli, već su nam želučeki gerdo kruleli. Pak smo se male prešpancierali, čez osmicu i bež nazaj. Tam blizu sme videli, a još več našnjuofali, ristorante. Dišala je janjentina, nepogrešive sem ju nanušila, pak sem vesele Vladeka munula pod rebra, e zde bume se konačne liepe najeli. Ne mreš fulati, janjetina je janjetina. Osteria del Mulino se zval ristorante.

 

Mlada gospodična kaj je konobarila, nas je lepo u vrta otputila, i mam sme ju prosili da nam tega jelovnika donese. I donesla je. Pak sme se nie mogli znajti, sama talijanščina, nigder engleščine ili nemščine za pojašnene. A dišale je vu zraku liepe, kak da se negder janjec na ražnu verti. Nu, nie ga bile za videti, tega ražna. Mogle bi se reči da sme zajca dievali na ražen, a zajec je još po huste biežal, očem reči janjec. Od celuga sme jelovnika skužierali jedine Grill nekej. Pak sme konobaricu kaj je slabe natucala čak i talijanski ispitali kakvuga ona te grilla nudi i kaj dobimo vu jene porcije? Ona je pokazala da se dobiju četiri komada mesa... Meni je mam pred očmi zatitrala Plata za dvoje z restorana Maksimir. Pak sme Vladek i ja zaklučili da nam je jena porcija dosti. Poklem jene vure, ili neke menše, donesla nam je na nekakšnem čist malem tenieru – tu platu za dve osobe. Moram naglasiti za dve jake naivne osobe. Nekšteri bi rekli, za dva bedaka. Kak se zeme. Ja terdim da je tuo se jena velika zavera protif mojuga želuca. Na tenieru je bile za videti dve kosti i jeden ščapic žlundrami okičen. pardonček, i jena klobasička kak muoj paljec veljika, same neke male depša. Pogled vu Vladekove uoči govoril mi je o negvoj posvemašnoj patni. Vu negvom sem pogledu vidla i svoj, isti takev same još neke male začinjen z ozbilnu pobunu, rekla bi čak revuoltem. Pa kaj oni misliju, gduo sme mi, štere sme pripizdine opalji da nas ovak da proustite zahebavaju? Pardonček na izrazu, ovo je čisto hebanje vu zdrav muosk. Ja sem skroz pristojna, u ovem slučaju, na tak nepristojnu ponudu. Još mi je pune reči došle na jezika, a se do jene su zaveršavale na..banje. Viš, tak su nas pak zaskočili, da od neverice, čistuga neveruvanja, niesme se zmisljili jedine pometne stvari šteru sme triebali narediti – zdiči se momentalne, ne platiti te smešne zapečene koščice ni jenuga ojera i demonstrativne visoke uzdignut čel i glav napustiti Osteriu del Muljatore. A ne, Vladek me lepo, pristojno zamolil da začepim ak boga znam, i da pojedem ak očem vse, same zabogamilugazačkomi. Okej, iz čistuga sem protesta zgrabila najvekšu kuost na tenieru i napala ju ze sieh oružja: z nužem, z persti, zubmi. Osim neke skurjenih žlundric, nies na te koščurine nič mesa prenašla. Vladeku je na raspolagajne ostala kratka koščička od rebra, iste bez mesa, klobasička kaj se činela kak da bi saki čas mogla eksplodierati, i te ščapic na šterem su osmujene žlundrice šteršale saka na svoju stran. Gerde za videti, još gerše za jesti. Od priloga sme nič nie dobili, pak sme očajni kruheka zaiskalji. Same sme šalatu dobili, šteru sme si iste upropastili, z užeglim žlj kategorije vuoljejičem. Gdaj sem si dobre persti zmazala, usnu šuplinu zagadila, sme se tak lačni i povredjenih osečajov otputili nazaj, vu Hižu. Če nič druge, tam vu frižidieru ima sega, bum pak muorala kuhariti, ali bume se bar najeli. Nes računala da do Hiže triebame pune zavojof prejti, kak ih s punim pravem Švabi zoveju – kurve. Daklem, poklem trejte kurve, mene je počela guorka istina želuca vu gerle prihajati. Nis štela tega veruvati, pak ne bum zde muorala još i tega rigoleta obavlati. Guorka istina pak na gor, ja ju tiram nazaj. Neče stati i neče, oče vun. Stani, sem zakričala, bleda kak kerpa je sem znala da sledi ono kaj najvekšma merzim na celemu svetu: rigoleto. Presudile je mislim gdaj sem pomislila da su nam morti onie vu Ošterije del Muljatore servierali pečenuga piesa. Vse se zdigle i štele vun. Nikakšne čude tuj nie zde pomogle. Molto grosso rigoleto. Poklem prvuga izbacivajna berže sem se premestila, jer me pogled na nereda tiral na još tega rigoleta... čista ekološka katastrofa... nes mogla veruvati da se te dogaja. Poklem trejte hrpe, fejst sem zagrlela jeno drevo i tresla se kak šiba na vuode... zišle je z mene se kaj sem tega tedna svojemu prepačenomu želučeku prinesla... pak se pobunil, frljjjj, neš ti mene trovala, bedača jena, vrak ti puo te talijanske splačine... brljjjj. Vladek je nemočne stal, obesil nosa, i rekla bi samuga sebe koštiguje kaj me tiral onuga piesa gutati... i naj mu bu, naj se same koštiguje, nie mu gorše neg mene... buogek dragi i premilji, da bu temu kraja? Oči su mi skočile vun kak šaranu gdaj se na pojmice peče. Poklem tega sem se stropoštala na sic i nemočne sem zdehavala, gljih kak da bum zde na vmerla. Pred oči mi je dohajal Kanal i kak ga trieba prezentierati, a vu glave sama slama...

 

 

Gdaj sme pred Hižu dogmerali, sem se stropoščala vu postelu kak da sem od same slame. Nis vu tem času mogla ni zamisleti da bi se mogla znuovič zdiči i još tega dena neke pometne napraviti. Same sem glibuoke zdihala i samu sebe fejst žaluvala. Vladeku su vse ladje potonule, gljiboke. Pak se prešel tušierat. Tegda negda sem prikupila snagu i prešla vun, na sunčece. One mi naviek pomore, pak je tak i zde bile. Za male več od fertalj vure sem osietila da neke morem pojesti. I jesem, dve šnitice dinje. Pak i neke male mleka z pahuljicami, švicarskih za saki slučaj. Tuo me je zdigle od mertvih, kak onuga tiča feniksa. Na berzinu sem se vu reda dopelala, hitila na se male bolšu obleku, pak vu Kanala. Tam sem zgruntala  kaj očem več duge reči, a nis priliku imela, na ova tri zadneša kanala. Kak i naviek, moja je muorala biti zajdna. Same tuo kaj sem ja štiela reči, nies mogla na vem svojem materinskem, jer je publika razmela same engleščinu i talijanščinu. Fala bogeku dragemu kaj mi je dal tak pometnu ščer pak još navudrenu za strajnske jezike. Vu času mi je esemesem sprevela moje umotvorine, a ja sem ondak poliehke vučila kak se šika izgovarajati:

 

 

Standing here at this very Moment, aware of Ourselves, we are Part of Eternity. Let's close our Eyes for just one Minute and share our Love with Earth.

 

 

Je došel i Vladek z kamerju, pak me inkognito snimel, tak samu. Pak je bil tak pometen mi je pustil snimek. Za petrambuoži, aj sem te ja? Guorka me istina posredsriedi čela zgodila: nigdar ne bum dobre Engleskinju glumila. Nie tuo bila engleščina z meksičkim naglasakem, a ne, bila je tuo engleščina z pravšnem, napatvorenem, urojenem kajkavskem naglasaakem. Ti Oxforda i Kamgridgea ni oni me od tega ne izliečiju. Gerde za čujti. Na moje Engleščine.  Pak sem tega zgovorela na svojem materinskem: Stoječi vu tem času, zde i tuj, svesni sebe i ovuga trenutka, mi sme diel večnosti. Zapreme zde uoči na same jenu minutu i podelime našu lubav z Zemlu. Tuo je jezik šteri mi vuha miluje i serčeka tetuoši. Vu teh par reči sem štiela pune tega izreči. I falim bogeku, poklem mi se videle da su prisutni i te kak občuteli moju molbu. Nu, još sme nie započeli. Čakali sme da se kmica vu našuga Kanala spusti, pak sme po nem onda pometali male svečice štere su na povetarcu dregetale aj se ni jena nie zgasila. Osvetlavale su vse zavoje vu Spirale, blagu, trepeču svetlošču. Bile je baš nekak jednostavne liepe. I ja sem se občutela tak – jednostavne liepe. Dobre i tople mi je bile pri serčeku. Tak nekak sem občutela da je i Vladeku. Pak su onda prijahali vsie stanarji naše Hiže, a ja sem svojuga zagovora konačne mogla i pred nimi zgovoriti. Pak je Marinčika, iste tak liepe tega na talijanščine puoviedala. Pak sme si skupaj jenu minutu vu tišine Zemli svoju lubav davali na respolganje. Same su ščurici ščurali. Poklem tega svečanuga čina, Vladek je vu par reči objasnil kaj tuo mi dielame, i zakaj. I kaj sme duo zde naredili, a poklem je se skupaj još i z video filmem potkriepil, kak i z prilogi štere su nam drugi umetniki, z raznih delov sveta pošiljali. Bormeš je bile zanimlivo i veselo. Kaj nas je največma znenadile, bile su kuharske bakanalije štere je naredila mama Adria: juha od leče, zapečeni kumpieri ze sirem i tartufi, klobasičke, zdinstane patlidžane vu nekakšnem finem sosu, šalata friška, mlada. Vse domače i z lubavlu pripravlene. Draga Adria zbilam si je dala truda. Dragi Bogek, mene je bile strah još neke vu želučeka tega dana spustiti da ga pak na protesta ne zezovem. Nu, gdaj sem vidla kak se žejnska fejst potrudila, nes mogla a ne pojesti od sega pomale. I tuo mi je male, bile preveč, nu, kak je zbilam bile fine i ukusne, i želuček se primiril i pomajačekenu nadohajal. Poklem večerje, su još i ogenj vu velikem lepem starinskem kaminu nakurile – praf lepe sme se oprostili od družine. Nesme duge ostali, zjutri ob deveti morame na puta nazaj, vu Kneževinu.

 

Zaspali sme kak ajngeleki, z lepih čuvstvah i misli. Kanal vujne ostal je još jene vreme osvetlen, a onda su i svečice svojuga sna poiskale. Na vetru su još same moje šare kerpice lepetale, pošiljale su naše žele vu svemira. Znam da se buju ostvarele, nekštere prie, nekštere poklem. 

 

Nastavlja se...

 



Kommentar schreiben

Kommentare: 0